Sådan kan du få mere kropsbevidsthed


De sidste to år har jeg arbejdet meget med min kropsbevidsthed. At komme helt ned i min krop og mærke den. Være i den. Det er noget jeg altid har været super dårlig til, både fordi jeg er en pleaser men også fordi mit hoved altid har fløjet meget højt og 'disconnectet' fra min krop.

Kropsbevidsthed er også noget der har hjulpet mig rigtig, rigtig meget med nogle traumer jeg har haft siddende i kroppen fra da jeg var yngre. Jeg har kunne åbne op for nogle steder i min krop der har været 'frosset fast' og 'lukket ned' - der er blevet forløst nogle ting i kroppen og jeg har kunne åbne op for mere nydelse. Jo mere kontakt jeg har til min krop, jo bedre jeg kender den, desto mere nydelse kan jeg opnå. Og jo bedre får jeg det også generelt med min krop.

Til det skal det dog lige siges at jeg har fået hjælp fra andre til at bearbejde disse traumer og arbejder stadig på dem - det er ikke nogen erstatning for at få hjælp men en supplering der kan hjælpe en på vej. 

Men kropsbevidsthed kunne jeg super godt tænke mig at udforske i et indlæg og her kommer jeg med de øvelser jeg selv har og stadig laver for at få bevidsthed i kroppen og lære den bedre at kende.

Hvad er kropsbevidsthed? 
For mig er det at mærke efter, at komme helt ned i kroppen og være fuldt ud i den i form af bevægelse. At lade kroppen tage styringen og give den det den har brug for. Fuldt fokus på jordforbindelse og det at give slip. Med kropsbevidsthed lærer jeg mig selv bedre at kende. Mine lyster og behov. Jeg har fået et bedre forhold til mig selv og åbnet op for min egen sensualitet, seksualitet og intimitet både med mig selv og andre. Og som nævnt har det hjulpet mig med at give slip på nogle traumer der har siddet i kroppen.

Hvor starter man?
Jeg startede, helt basic, med at ligge i sengen og mærke hele kroppen, del efter del. Dybe vejrtrækninger, med lukkede øjne og startede så nede i tæerne. Mærk dem summe af liv. Træk vejret ind og ud og bevæg dig så op i foden. Mærk foden i et par vejrtrækninger og gå videre til underbenet. Kom gennem hele din krop og afslut i hovedet og mærk hvordan hele kroppen summer af liv.

Tag små skridt
Hvis du føler meget skam omkring kroppen og nydelse så er det en ide at starte med små skridt. Lig dig under dynen inden du skal sove uden tøj på og bare lig. Mærk hvordan det føles, lad de følelser der kommer op passere og bare vær i det. Luk øjnene, lig hænderne ud til siden og træk vejret helt ned i maven. Det behøver ikke at være lang tid men bare det at du gør det i et par minutter er med til at få kontakt til kroppen. Det her er noget du kan gøre flere gange inden du bevæger dig videre til næste skridt.

Mærk dig selv
Næste skridt er at begynde at mærke dig selv. Her tænker jeg ikke på onani eller at skulle opnå en orgasme men at bruge dine hænder til at nusse din krop. Kør dine hænder blødt op og ned ad arme, brystet, din talje, ned ad hoften og kom gerne omkring inderlåret. Lad dine hænder udforske din krop. Dette er noget du også kan gøre (nøgen) under dynen inden du lægger dig til at sove. Her kan du også bare strejfe din hud med fingerspidserne for en fantastisk, sensitiv følelse.

Bevægelse
Find noget lækkert musik der har nogle gode, rolige og flydende rytmer til at hjælpe din krop med både at slappe af og få et flow. Giv slip til musikken. Hvis ikke du har prøvet det før kan det godt føles akavet og derfor kan det være en god ide at starte med at løsne op. Ryste kroppen, stå med let spredte ben, bøj lidt i knæene og bounce op og ned med hele kroppen.

Det at 'bounce' med din krop er også en super god måde at slutte dagen af på for at give slip på dagens følelser, tanker og aktiviteter for bare slappe helt af og komme ned i gear til at skulle sove. 

Med bevægelse og dans gælder det om at mærke din krop og derfor kan det være en fordel ikke at gøre det foran et spejl da du hurtigt kan flytte fokusset over på hvordan din krop og bevægelser ser ud fremfor at være i dine bevægelser og hvad der føles rart - i hvert fald i starten. Luk øjnene, tag dybe vejrtrækninger og mærk kroppen. Lad den og musikken styre dine bevægelser.

En ting der (også) har hjulpet mig med at mærke min (sensuelle) kontakt til kroppen har været at sidde i sengen på bøjede knæ, spredte så jeg sidder behageligt, med noget musik, lukkede øjne og så bevæget underlivet i cirkler. Lade hænderne udforske op og ned ad kroppen. Bare give slip, ladet kroppen tage styringen og gøre det den har lyst til. Her har jeg for eksempel været ude i noget lignende cat/cow pose, haft bagdelen i vejret ala puppy pose og endt med at ligge på ryggen mens jeg stadig er i flow med musikken. Dette kan gøres nøgen, med undertøj på eller med det du er bedst tilpas med. Jeg gør det altid inden jeg lægger mig til at sove. 

Det er svært at forklare for der er jo ikke nogen rutine jeg kører igennem. Jeg giver slip og lader kroppen styre - det er som sådan ikke dans (selvom det kan jeg også godt lide) men mere bevægelser jeg kan gentage for forløsning og gøre hvad der føles rart. Det er fantatisk til at give slip på uforløste ting i kroppen - du kan meget nemt komme til at græde eller grine (eller begge) da det tyspisk er kroppens måde at give slip på.

Disse 'øvelser' har hjulpet mig så meget med at arbejde med den skam jeg har haft omkring min krop, sensualitet, onani og sex samt intimitet. For mig er bevægelse min go to når jeg skal mærke min krop men der er mange andre måder du kan få kropsbevidsthed på.

Udforsk dig selv:
  • Kærtegn og nus din krop. Ned ad halsen, brystet, ned ad hoften, balder og om til inderlårene op ad din side
  • Leg med dine bryster og brystvorter
  • Kild dig selv let med et fjer
  • Rør ved dig selv i et spejl, se hvordan dit køn ser ud opstemt
  • Udforsk din vulva med fingrene, se på det i et spejl, duft til dine fingre, smag på dine fingre
  • Se på din vulva gennem en menstruations cyklus for at se hvordan den ændrer sig
  • Du kan også lave knibeøvelser for at styrke din bækkenbund
  • Onani er selvfølgelig også en rigtig god måde at få kontakt til din krop og lære den bedre at kende. Du kan læse mere om at udforske onani lige her

Det kan i starten godt føles mega akavet og måske lidt 'forkert' men det er derfor det er vigtigt. Du skal bare blive ved og så vil det blive mere og mere naturligt for din krop med tiden som du får forløst nogle ting. Men det skal så også siges at det at bruge bevægelser på denne måde er ikke for alle - hvis ikke det føles rigtigt så er det intet galt i det. Skriv endelig til mig hvis du har spørgsmål.

Hvis du har brug for inspiration så vil jeg anbefale at følge med på story hos både Camilla Lindholm og Fie Sommer der jævnligt deler stories med dans og bevægelse.

Mine yndlingsnumre: